قالب پژوهشی : پدیده خدا (ظهور آن بین ۷ و ۱۶ سالگی)(دشی،۱۹۶۵)

دراین تحقیق از کودکان و نوجوانان کاتولیک خواسته شد که وقتی کلماتی مانند"خدا" را میشنوند به تداعی آزاد بپردازند. تحلیل پاسخهای انان باعث شد دشی نتیجه بگیرد که رشد مفاهیم خدا دربین این کودکان سه مرحله اصلی دارد.کودکان ۷ یا ۸ تا ۱۱ ساله غالبا خدا را بصورت مجموعه ای از اسنادها میبینند که بسیاری از آنها انسان گونه و دارای تلویحاتی از جاندارگرایی بودند.مفاهیم خدا از سایرسازه های مذهبی نظیر وقایع تاریخی زندگی عیسی نسبتا مستقل بودند. تداعی های کودکان ۱۱ تا ۱۴ ساله بیشتر جنبه شخصی سازی داشت؛چنانکه خداوند ویژگی های پدرومادر را به خود میگرفت وخصوصیات انسان گونه بیشتری داشت. مثلا عادل و نیرمند یا خوب بود. سرانجام در ۱۴ سالگی کم کم تغییر دیگری روی میداد که مبتنی بر درونی سازی بود. یعنی در نیمه دوران جوانی ویژگیهای انسان گونه خدا ناپدید میشد و مفاهیم خدا انتزاعی تر میشدوچنین می نمود که روابط با خدا نظیر عشق یااطمینان از درون فرد نشات میگیرد،ودیگر صرفا شامل ویژگیهای توصیفی نمی شود.

منبع : کتاب برنارد اسپیلکا-فصل چهارم_صفحه ۱۲۴

کار کلاسی هفتم (مصاحبه با کودکان در رابطه با مفهوم شر و خیر)

کار کلاسی ششم (دیدگاه یونگ درمورد روانشناسی دین)

کارکلاسی پنجم (نظریه فروید درمورد دین و روانشناسی دین)

خدا ,کودکان ,چهارم ,مفاهیم ,انسان ,گونه ,انسان گونه ,مفاهیم خدا ,فصل چهارم ,خدا را ,تغییر دیگری

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

حوله یکبار مصرف تندرست Web specialists خلاصه مدیریت رفتار سازمانی برومند pdf کسب درآمد اینترنتی تهران کلایمر طراحی داروخانه آموزش های جالب گروه تلگرام - گروه - گروه یاب - لینک یاب - لینکدونی - تبلیغ لینک تلگرام وانشات لنـــــــ⁦♥️⁩ـــد یک عدد در راه قضاوت