فردریک شلایرماخر با توصیف جوهر دین به عنوان پدیدهای که حاصل معرفت- چه علمی و چه فلسفی- نیست و نیز نباید آن را در معنای اخلاقی جستجو کرد و آن را نباید حاصل هیچ استدلالی دانست، تأثیر ماندگار و تازهای بر الهیات پروتستان نهاد. به نظر او جوهر دین در احساس دینی خاصی که احساس وابستگی مطلق است، یافت میشود. او بر این باور است فلسفۀ دین بیحاصلی که در دئیزم» مطرح است و دگماهایی که کلیسا از آن خبر میدهد، در حقیقت دین نیست. دین حقیقی یعنی شهود بیواسطۀ وجود جمعی همۀ جهان کرانمند در آن وجود و به واسطۀ آن وجود بیکران و درک همۀ اشیای زمانمند در وجودی لایزال. دین حقیقی احساس و چشیدن این وجود بیکران است.
نویسنده مطلب: مجتبی زروانی
استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران، تهران، ایران
آدرس سایت:
http://prrj.journals.isu.ac.ir
کار کلاسی هفتم (مصاحبه با کودکان در رابطه با مفهوم شر و خیر)
دین ,وجود ,همۀ ,بیکران ,تهران، ,دینی ,دین حقیقی ,آن وجود ,وجود بیکران ,جوهر دین ,آن را
درباره این سایت