فردریک شلایرماخر با توصیف جوهر دین به عنوان پدیده‌‌‌‌ای که حاصل معرفت- چه علمی و چه فلسفی- نیست و نیز نباید آن را در معنای اخلاقی جستجو کرد و آن را نباید حاصل هیچ استدلالی دانست، تأثیر ماندگار و تازه‌‌‌‌ای بر الهیات پروتستان نهاد. به نظر او جوهر دین در احساس دینی خاصی که احساس وابستگی مطلق است، یافت می‌‌‌‌شود. او بر این باور است فلسفۀ دین بی‌‌‌‌حاصلی که در دئیزم» مطرح است و دگماهایی که کلیسا از آن خبر می‌‌‌‌دهد، در حقیقت دین نیست. دین حقیقی یعنی شهود بی‌‌‌‌واسطۀ وجود جمعی همۀ جهان کرانمند در آن وجود و به واسطۀ آن وجود بی‌‌‌‌کران و درک همۀ اشیای زمانمند در وجودی لایزال. دین حقیقی احساس و چشیدن این وجود بی‌‌‌‌کران است.

نویسنده مطلب: مجتبی زروانی
استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران، تهران، ایران
آدرس سایت:
http://prrj.journals.isu.ac.ir

کار کلاسی هفتم (مصاحبه با کودکان در رابطه با مفهوم شر و خیر)

کار کلاسی ششم (دیدگاه یونگ درمورد روانشناسی دین)

کارکلاسی پنجم (نظریه فروید درمورد دین و روانشناسی دین)

دین ,وجود ,همۀ ,بی‌‌‌‌کران ,تهران، ,دینی ,دین حقیقی ,آن وجود ,وجود بی‌‌‌‌کران ,جوهر دین ,آن را

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دانلود کتاب تاریخ تحلیلی اسلام سید جعفر شهیدی اینجا ماهِ اعظمِ بیان مینویسد... پنــجره‌هـا Gamers Ground نهاده های کشاورزی ایران چانه گیر(دیوایدر) خمیر synoptic(سینوپتیک) جدیدترین مطالب مذهبی و معنوی - جدیدترین جملات زیبا مذهبی پارتیشن بندی برندهای ماشین